کنترل-تردد

کنترل تردد و امکان دسترسی با تکنولوژی RFID

کنترل تردد و امکان دسترسی با تکنولوژی RFID
راه حل های مدیریت پارکینگ RFID برای کنترل موثر دروازه های ورودی و خروجی پارکینگ ها در محدوده وسیعی از فواصل خواندن و سرعت دسترسی طراحی شده اند. برخی از سیستم های پارکینگ RFID از خواننده های تک دروازه استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از چندین گیت خوان و سرعت دسترسی از حدود 6 مایل در ساعت تا 100 مایل در ساعت استفاده می کنند.

قابل توجه ترین مزیت راه حل های مدیریت پارکینگ RFID این است که می توان به وسایل نقلیه اجازه ورود یا خروج از پارکینگ بدون دخالت انسان را داد. به عبارت دیگر، به جای کشیدن کارت شناسایی یا فشار دادن اعداد روی صفحه کلید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سادگی به دروازه نزدیک شوید، جایی که خوانندگان RFID خودرو را احراز هویت می کنند و اجازه عبور از آن را می دهند. این امر نیاز به نگهبانان پارکینگ را از بین می‌برد و از ایجاد مزاحمت برای رانندگان، به‌ویژه آن‌هایی که کوتاه‌تر از آن هستند که از جایی که نشسته‌اند به اسکایپر یا صفحه‌کلید کارت دسترسی پیدا کنند، اجتناب می‌کند و بنابراین باید به طور معمول از خودرو خارج شوند تا درب باز شود. سیستم های پارکینگ RFID از این نوع در حال حاضر توسط بخش های حمل و نقل استفاده می شود تا سفر در جاده های عوارضی را کارآمدتر کند (مثلا EZPass).

با ورود یا خروج خودرو، دستگاه‌های RFID با فرکانس فوق‌العاده بالا (UHF) می‌توانند برچسب شیشه جلو را از حدود 8 فوت تا 30 فوت با سرعت تا 100 مایل در ساعت شناسایی کنند، بسته به نوع خوانندگان و برچسب‌های RFID و اینکه آیا سیستم از یک دروازه یا چندین دروازه استفاده می کند. گیت های تکی معمولاً در مناطقی استفاده می شوند که امنیت یک نگرانی عمده نیست و وسایل نقلیه با سرعت کم از آن عبور می کنند. ممکن است چندین دروازه در مناطق با امنیت بالا و/یا مناطقی که ممکن است ورود با سرعت بالا رخ دهد مورد نیاز باشد.
راه حل های مدیریت پارکینگ RFID برای پارکینگ شهری، پارکینگ فرودگاه، جوامع دردار، پارکینگ دانشگاه و کالج و موارد دیگر ایده آل هستند.

banner-blog

کاربرد های RFID

کاربرد­های RFID :

RFID در جاهای مختلفی از پزشکی تا صنعت و حتی در موجودات زنده کاربرد دارد

مثال­هایی از این کاربردها در ادامه آورده شده است:

1)مدیریت زنجیره تامین(SCM):

با قرار دادن tagهای RFID بر روی اجناس در زنجیره تامین در هر لحظه می­توان تشخیص داد که کالای مورد نظر در چه مرحله ای از زنجیره قرار دارد. RFID توسط شرکت­های مختلف در دنیا از جمله wal-mart ،Gillete و… برای این منظور به کار برده شده است.

کمک عمده RFID در زنجیره تامین به هنگام خرید مواد اولیه از تامین کنندگان و همچنین انتقال محصولات به توزیع کنندگان می­باشد. Tagهای RFID که بر روی پالت­های حمل محصولات نصب می­شوند اطلاعات کاملی از محصولات موجود در پالت در اختیار مراکز بازرسی قرار می­دهد و در نتیجه احتیاجی به باز کردن محموله و شمارش دستی محصولات نیست که این امر سبب کاهش قابل توجهی در هزینه بازرسی و افزایش دقت و کاهش اشتباهات حمل خواهد شد . همچنین اطلاعات وسیعی درباره مواد و قطعات تشکیل دهنده محصول ،مراحل ساخت آن ، زمان ساخت و تحویل ،محل قرارگیری آن در انبار و… را می­توان در داخل tagها ذخیره و نگهداری کرد.

2)سیستم کنترل موجودی :

یکی از کاربرد­های بسیار متداول RFID کاربرد آن در برنامه ریزی و کنترل موجودی­هاست. اطلاعات موجودی­ها  در tag های RFID نگهداری می­شود و از این طریق هر لحظه می­توان میزان موجودی موسسه و محل نگهداری آن­ها را چک کرد و احتیاجات را مشخص و سفارشات لازم را ارسال نمود. RFID هزینه کنترل موجودی را کاهش داده و کارایی ودقت آن را به میزان قابل توجهی افزایش می­دهد. شرکتwal-mart ادعا می­کند که با استفاده از RFID هزینه کنترل موجودی شرکت به میزان 5/1 % کاهش داشته است.

*شرکتwal-mart در زمینه استفاده از RFID تقریبا پیشگام است. با استفاده ازاین سیستم، wal-mart در هر لحظه چک می­کند که از هر محصول چقدر و در کدام قفسه­ها وجود دارد  و اگر در هر جا مقدار این کالا­ها کم باشد به طور خودکار دستوری به قسمت انبار داری ارسال می­شود تا قفسه­ها مجددا پر شوند. همچنین در زمان برداشتن یا گذاشتن موجودی در انبار این اطلاعات ثبت شده،سطح موجودی انبار چک شده و در صورت نیاز سفارش به تامین کنندگان به صورت خودکار داده می­شود.

3)ایجاد امنیت و جلوگیری از سرقت :

نمونه چنین کاربردی در فروشگاه­های زنجیره­ای ، پوشاک ،کتابخانه­ها و… دیده می­شود. tagهای متصل بر روی اجناس باید در هنگام خرید و پرداخت پول توسط مشتری غیر فعال شوند در غیر این صورت gateهای کار گذاشته شده نزدیک در ورودی فروشگاه­ها در هنگام خروج، tag فعال را شناسایی و سیستم امنیت را به کار می­اندازد.مثال دیگری از این کاربرد در جلوگیری از سرقت اتومبیل است ،برچسب RFID در داخل کلید قرار می­گیرد و تا زمانی که کلید مورد نظر، نباشد ماشین حرکت نمی­کند.

کاربرد عمده RFID امروزه در کتابخانه­ها می­باشد:

4)پزشکی:

در بیمارستان­ها این tagها برای تعیین موقعیت تجهیزات و پرسنل در هر لحطه به کار می­روند.علاوه بر آن برای کنترل موجودی­ها از جمله خون،دارو و… نیز کاربرد دارد. همچنین کاربردجدیدی از RFID برای انسان­ها وجود دارد که در بخش کاربرد­های آینده بیشتر در مورد آن بحث می­شود.

5) کنترل و نگهداری موجودات زنده:

در مراکز نگهداری از حیوانات یا دامداری­ها کاربردهای فراوان RFID قابل مشاهده است. با جاسازی یک برچسب RFID در زیر پوست حیوانات می­توان کد منحصر به فردی به هر حیوان تخصیص داد و در نتیجه از این طریق در هر لحظه می­توان موقعیت حیوان را مشخص کرد ،همچنین می­توان کنترل کرد که آیا به هرحیوان غذا، داروهای مورد نیاز،مراقبت کافی و… داده شده­است یا خیر. بنابراین از این طریق بسیاری از هزینه­هایی که به علت اشتباهات پزشکی و مراقبتی ایجاد می­شود، کاهش می­یابد.

علاوه بر این مالکان و دامپزشکان می­توانند آمار دقیق حیوانات تحت مسئولیت خود را بدانند.کاربرد RFID در انتقال حیوانات هم بسیار مهم است. به عنوان مثال در گاوداری­ها شیوع بیماری­هایی چون جنون گاوی این ضرورت را فراهم می­کند که درباره هر حیوان بدانیم چه غذاها و داروهایی مصرف نموده و در چه محل­هایی نگهداری شده­است. RFID برای شناسایی و مراقبت از حیوانات خانگی نیز به کار می­رود. به عنوان مثال اگر یک حیوان خانگی گم شود و آن را به مراکز مربوطه تحویل دهند، آن­ها قادرند با خواندن tag RFID اطلاعاتی در مورد صاحب آن به دست آورند.

6) در محل های فروش : Point-of-sale (POS)

Tag ها برای خرید و فروش­های غیر نقدی مورد استفاده قرار می­گیرند. مانند ایستگاه­های سوخت، ایستگاه مترو و…

مثلا در یک ایستگاه مترو یک دستگاه Reader در قسمت بالای در ورودی نصب می­شود که با عبور مسافران از این در اطلاعات موجود در برچسب RFID روی کارت آن­ها خوانده شده و به صورت خودبه خود از حساب Credit-card فرد، پول بلیت دریافت و به او اجازه عبور داده می­شود؛ که این کار هزینه صدور بلیت و چک کردن بلیت­ها و احتمال اشتباه را کاهش می­دهد و زمان انتظار مسافران کمتر خواهد بود.

7) مدیریت منابع انسانی (HRM) :

از طریق تخصیص یک برچسب RFID به هر یک از کارکنان سازمان می­توان اطلاعات موردنیاز درباره آن فرد را با کد اختصاصی خودش ذخیره و در مواقع لزوم به آن دسترسی پیدا کرد؛ همچنین با قرار دادن دستگاه­های Reader در محل­های مختلف در کارخانه می­توان عبورو مرور و زمان ورود و خروج کارکنان را کنترل نمود.

8) کنترل مسافران:

یکی از کاربردهای مهم  RFID در کنترل مسافران مثلا از طریق وجود یک برچسب RFID بر روی pass-port مسافران می­باشد که در هنگام عبور از gateهای ورودی به سالن پرواز و… اطلاعات آن خوانده شده و به مسافر اجازه عبور داده می­شود. بنابراین کنترل افراد ازاین راه بسیار مطمئن­تر، کم­هزینه­تر و سریع­تر خواهد بود. اطلاعاتی از جمله زمان و مکان کلیه مسافرت­ها و ورود و خروج از کشورها بر روی این tagها ذخیره می­شود.

9) دریافت عوارض راه:

در بسیاری از کشورها برروی ماشین­ها برچسب­هایی با اطلاعات شماره credit-card و مشخصات مالک آن، قرار داده می­شود.

در هنگام عبور از جاده­ها gateهایی برای جمع­آوری عوارض وجود دارد که این tagها را در حال حرکت خوانده و به صورت خودکار، مقدار عوارض را از حساب صاحب اتومبیل کم می­کند. از این طریق توقف برای پرداخت عوارض در جاده­ها حذف خواهد شد.